کارگزار رسمی گمرک Таможенный представитель

ترخیص تخصصی غلات
کارگزار رسمی گمرک Таможенный представитель

خدمات صادرات
بیش از 10 سال سابقه امور گمرکی
تماس 90 69 391 0911

Таможенное
оформление
груза
Получение
разрешительных
документов
Решение спорных
вопросов
с таможенными
органами

قوانین اینکوترمز یا اصطلاحات تجاری بین المللی (International Commercial Terms)، یک سلسله اصطلاحات تجاری از پیش تعریف شده هستند که توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC, International Chamber of Commerce) منتشر شده اند و به صورت گسترده ای در معاملات تجاری بین المللی یا فرآیندهای خرید به کار می روند. اینکوترم ها که یک سری اصطلاحات بازرگانی سه حرفی مرتبط با شیوه های فروش قراردادی رایج هستند، عمدتا برای شفاف کردن گفت و شنودها و ارتباطات در مورد وظایف، هزینه ها و ریسک های مرتبط با حمل و نقل و تحویل کالا در نظر گرفته شده اند.

 قوانین اینکوترمز توسط دولت ها، مراجع قانونی و فعالان تجاری در سراسر دنیا به عنوان رایج ترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت بین المللی پذیرفته شده اند. هدف این قوانین کاهش یا حذف مجموع ابهامات ناشی از تفسیرهای متفاوت قوانین در کشورهای مختلف است. به همین دلیل این اصطلاحات همیشه جزئی از قراردادهای فروش در سراسر دنیا هستند.

قوانین اینکوترمز که اولین بار در سال 1936 منتشر شدند به صورت دوره ای بروزرسانی شده اند. هشتمین نسخه---اینکوترمز 2010--- در یکم ژانویه 2011 منتشر شد. "اینکوترمز(Incoterms)" یک نشان تجاری ثبت شده ICC است.

اینکوترمز 2010 Incoterms

حمل و نقل عمومی

EXW - مخفف Work Ex (محل تحویل مشخص)

FCA - مخفف Free Carrier (محل تحویل مشخص)

CPT – مخفف Carriage Paid To (محل مقصد مشخص)

CIP – مخفف Carriage and Insurance Paid to (محل مقصد مشخص)

DAT – مخفف Delivered at Terminal (پایانه مشخص شده در بندر یا مکان مقصد)

DAP – مخفف Delivered  at Place (محل مقصد مشخص)

DDP – مخفف  Delivered Duty Paid (محل مقصد مشخص)

حمل و نقل دریایی و آبراه های داخلی

FAS – مخفف Free Alongside Ship (محل بندر کشتیرانی مشخص)

FOB - مخفف Free On Board (محل بندر کشتیرانی مشخص)

CFR – مخفف Cost and Freight (بندر مقصد مشخص)

CIF – مخفف Cost, Insurance and Freight (بندر مقصد مشخص)

جدول تخصیص هزینه ها به خریدار/فروشنده بر اساس اینکوترمز 2010

اصطلاحات قبلی از اینکوترمز 2000 که از اینکوترمز 2010 حذف شدند

DAF – مخفف Delivered at Frontier (محل تحویل مشخص)

DES – مخفف Delivered Ex Ship

DEQ – مخفف Delivered Ex Quay (محل تحویل مشخص)

DDU – مخفف Delivered Duty Unpaid (محل مقصد مشخص)

 

اینکوترمز 2010 Incoterms

هشتمین مجموعه منتشر شده ی این اصطلاحات از پیش تعریف شده ، اینکوترمز 2010 است که با تعریف 2 قانون جدید (DAT، "مخفف Delivered at Terminal به معنی تحویل در پایانه" و DAP،" مخفف Delivered at Place به معنی تحویل در محل") 13 قانون موجود در اینکوترمز 2000 (Incoterms 2000) را کاهش داده و 11 قانون را تعریف می کند. این دو قانون جایگزین چهار قانون از نسخه قبلی می شوند (DAF،"مخفف Delivered at Frontier به معنی تحویل در مرز"، DES،"مخفف Delivered ex Ship به معنی تحویل روی عرشه کشتی در مقصد"، DEQ،"مخفف Delivered ex Quay، به معنی تحویل در اسکله در بندر مقصد"، DDU،" مخفف Delivered Duty Unpaid به معنی تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی"). در نسخه قبلی قوانین به 4 گروه تقسیم شده بودند، اما 11 اصطلاح از پیش تعریف شده در اینکوترمز 2010 بر اساس شیوه تحویل به دو گروه تقسیم شده اند. گروه بزرگتر که شامل 7 قانون است بدون در نظر گرفتن روش حمل و نقل است در حالیکه گروه کوچکتر که شامل 4 قانون است تنها برای معملاتی در نظر گرفته می شود که فقط شامل حمل و نقل دریایی است.

 

حمل و نقل عمومی

EXW - مخفف Work Ex (محل تحویل مشخص)

فروشنده در محل خودش کالاها را ارائه می کند. این حالت بیشترین تعهد را بر خریدار و کمترین تعهد را بر فروشنده قرار می دهد. اصطلاح Ex Works اغلب هنگامی استفاده می شود که صورت قیمت اولیه برای فروش کالاها بدون افزودن هیچ هزینه ای باشد. EXW به این معناست که خریدار ریسک های حمل و نقل کالاها به مقصد نهایی را متحمل می شود. فروشنده کالاها را بر روی وسائل نقلیه بارگیری نمی کند و آن ها را برای صادرات آماده نمی کند(منظور از آماده کردن دریافت مجوز و اظهارنامه صادرات کالا است). فروشنده اگر کالاها را بارگیری کند این کار را با ریسک و هزینه خریدار انجام می دهد. اگر طرف خریدار بخواهد که فروشنده مسئولیت بارگیری کالاها برای خروج را بر عهده بگیرد و ریسک و تمام هزینه های این بارگیری را متحمل شود، این مسئله باید با افزودن عبارات صریح و روشن به قرارداد فروش برای این منظور انجام گیرد.

خریدار ترتیب امور بارگیری و حمل کالاها از محل بارگیری مشخص شده توسط فروشنده را می دهد، مالک محموله  ی در حال حمل و نقل است و مسئول حمل و نقل و ترخیص کالاها از گمرک است.

 

FCA - مخفف Free Carrier (محل تحویل مشخص)

فروشنده باید کالاها را به یک فرودگاه، پایانه یا محل دیگری که حمل کننده کالا در آنجا فعالیت می کند برساند. هزینه های حمل و نقل و خطر از دست دادن محموله بعد از تحویل کالاها به حمل کننده، به خریدار منتقل می شود.

کلمه free(رایگان) هنگامی که در زمینه بازرگانی مطرح می شود به این معناست که فروشنده متعهد است که کالاها را به محل مشخص شده برای حمل کننده برساند. قراردادهایی که شامل حمل و نقل بین المللی هستند اغلب دارای اصطلاحات تجاری خلاصه شده ای هستند که موضوعاتی مانند زمان و مکان تحویل و پرداخت را توصیف می کنند. چه زمانی ریسک از بین رفتن محموله از فروشنده به خریدار منتقل می شود و اینکه چه کسی هزینه حمل و نقل و بیمه را پرداخت می کند.

 

CPT – مخفف Carriage Paid To (محل مقصد مشخص)

فروشنده هزینه حمل را پرداخت می کند. ریسک رساندن کالا به اولین حمل کننده در محل بارگیری کشور صادر کننده به خریدار منتقل می شود. فروشنده مسئولیت کامل ترتیب دادن پرداخت هزینه حمل و نقل برای ترخیص در گمرک کشور صادر کننده و ترخیص در گمرک کشور وارد کننده را به عهده دارد. اما مسئول خرید بیمه نیست. این شرایط برای همه انواع حمل و نقل به کار می رود.

 

CIP – مخفف Carriage and Insurance Paid to (محل مقصد مشخص)

معادل است با حمل و نقل کانتینری (multimodal)ا CIF.  فروشنده هزینه حمل و بیمه تا مقصد مشخص را پرداخت می کند، اما زمانی که کالاها به اولین حمل کننده تحویل داده می شوند ریسک نیز منتقل می شود.CIP برای تحویل های intermodal و CIF برای حمل و نقل دریایی است.

 

DAT – مخفف Delivered at Terminal (پایانه مشخص شده در بندر یا مکان مقصد)

این اصطلاح به این معناست که فروشنده تمام هزینه های حمل و نقل را پوشش می دهد(هزینه های صادرات، حمل و نقل، بیمه و هزینه های بندرگاه مقصد) و تمام ریسک ها را تا بعد از عوارض گمرکی/مالیات ها/تعرفه های واردات به عهده دارد.

 

DAP – مخفف Delivered  at Place (محل مقصد مشخص)

می تواند برای هر نوع از حمل و نقل و مورد استفاده قرار بگیرد، یا در مواقعی که بیش از یک نوع حمل و نقل داشته باشیم. فروشنده مسئول ترتیب دادن حمل و نقل و تحویل کالاهاست، آماده برای تخلیه محموله وارد شده به مکان مشخص شده. در این حالت عوارض گمرکی توسط فروشنده پرداخت نمی شوند(که این یک تفاوت اساسی با DAT است که در آن خریدار مسئول تخلیه بار است.)

 

DDP – مخفف  Delivered Duty Paid (محل مقصد مشخص)

فروشنده وظیفه تحویل کالاها به محل مشخص شده در کشور خریدار را به عهده دارد و همه هزینه ها را برای آوردن کالاها به مقصد پرداخت می کند، از جمله عوارض گمرگی و مالیات. مسئولیت تخلیه به عهده فروشنده نیست. این اصطلاح اغلب به جای اصلاح غیر اینکوترمی "Free In Store ا(FIS)" به کار می رود. این حالت بیشترین تعهد را برای فروشنده و کمترین تعهد را برای خریدار دارد.

 

حمل و نقل دریایی و آبراه های داخلی

برای تعیین اینکه یک مکان واجد شرایط این چهار قانون است یا نه، لطفا به "United Nations Code for Trade and Transport Locations ا(UN/LOCODE)" مراجعه نمایید.

4 قانونی که توسط اینکوترمز 2010 برای تجارت بین المللی که کاملا در آب انجام بپذیرد تعریف شده اند عبارتند از:

 

FAS – مخفف Free Alongside Ship (محل بندر کشتیرانی مشخص)

مسئولیت فروشنده هنگامی که کالاها در کنار کشتی خریدار در بندر کشتیرانی مشخص شده قرار بگیرد به پایان می رسد. این یعنی خریدار باید تمام هزینه ها و ریسک های از بین رفتن یا آسیب دیدن کالاها را از آن لحظه به عهده به بگیرد. در اصطلاح FAS لازم است که فروشنده کالاها را برای صادرات ترخیص کند، که برعکس اینکوترم های قبلی که لازم بود خریدار امور ترخیص برای صادرات را ترتیب دهد است. هرچند که اگر طرفین تمایل داشته باشند که خریدار کالاها را برای صادرات ترخیص کند این مسئله باید با افزودن عبارات واضح برای این منظور در قرارداد فروش شفاف سازی شود.این اصطلاح فقط برای دریا یا آبراه های داخلی می تواند به کار رود.

 

FOB - مخفف Free On Board (محل بندر کشتیرانی مشخص)

فروشنده باید مالیات دولت در کشور مبدا را به عنوان تعهدی برای بارگیری کالاها بر عرشه کشتی تعیین شده توسط خریدار، از پیش پرداخت کند. هنگامی که کالاها عملا بر روی عرشه کشتی قرار بگیرد، هزینه و ریسک تقسیم می شود. فروشنده کالاها را برای صادرات ترخیص می کند. این حالت فقط برای حمل و نقل دریایی و در آبراه های داخلی مناسب است نه برای حمل و نقل های دریایی مولتی مدال(multimodal) در کانتینرها(به Incoterms 2010, ICC publication 715 مراجعه کنید). فروشنده باید در مورد جزییات کشتی و بندری که کالاها در آن بارگیری می شوند خریدار را راهنمایی کند، و هیچ اشاره ای به، یا تدارکی برای کانتینر یا عامل حمل و نقل وجود ندارد.  این اصطلاح در طی سه دهه گذشته و از زمانی که Incoterms 1980 تعریف کرد که FCA باید برای حمل و نقل های کانتینری مورد استفاده قرار بگیرد بسیار مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

این به آن معناست که فروشنده برای حمل و نقل کالاها به بندر، حمل و نقل و بارگیری هزینه پرداخت می کند. خریدار هزینه حمل و نقل دریایی، بیمه، تخلیه بار و حمل و نقل از بندر مقصد به محل مقصد را پرداخت می کند. انتقال ریسک محموله زمانی اتفاق می افتد که کالاها به دست خریدار برسند. خریدار کشتی را تهیه می کند و ترابر باید محموله را در کشتی مشخص، در بندر مشخص و در تاریخ تصریح شده در قرارداد فروش توسط خریدار بارگیری کند.

 

CFR – مخفف Cost and Freight (بندر مقصد مشخص)

فروشنده باید هزینه ها و حمل و نقل به بندر مقصد را به عهده بگیرد. هرچند که ریسک هنگامی که کالاها بر روی کشتی بارگیری شدند به خریدار منتقل می شود. شامل بیمه کالاها نمی شود. این اصطلاح در گذشته با عنوان CNF  شناخته می شد.

 

CIF – مخفف Cost, Insurance and Freight (بندر مقصد مشخص)

این اصطلاح دقیقا مانند CFR است به جز آنکه علاوه بر آن فروشنده باید تدارک و پرداخت بیمه را هم به عهده بگیرد.

 

جدول تخصیص هزینه ها به خریدار/فروشنده بر اساس اینکوترمز 2010

خریدار=خ

فروشنده=ف

Incoterm 2010

اظهارنامه گمرکی صادرات

حمل به بندر صادرات

تخلیه کامیون در بندر صادرات

بارگیری بر کشتی در درگاه صادرات

حمل (هوایی/دریایی) به درگاه واردات

بیمه

تخلیه در درگاه واردات

باگیری بر کامیون در درگاه واردات

حمل به محل مقصد

ترخیص کالا از گمرک واردات

مالیات های واردات

EXW همه حالت ها

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

FCA همه حالت ها

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

 FAS دریایی و آبراه های داخلی

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

FOB دریا و آبراه های داخلی

ف

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

خ

خ

CPT همه حالت ها

ف

ف

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

خ

CFR دریا و آبراه های داخلی

ف

ف

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

خ

CIF دریا و آبراه های داخلی

ف

ف

ف

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

خ

CIP همه حالت ها

ف

ف

ف

ف

ف

ف

خ/ف

خ/ف

خ

خ

خ

DAT همه حالت ها

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

خ

خ

خ

خ

DAP همه حالت ها

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

خ

خ

DDP همه حالت ها

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

ف

seller/Not including vat/fat.

 

 

اصطلاحات قبلی از اینکوترمز 2000 که از اینکوترمز 2010 حذف شدند

DAF – مخفف Delivered at Frontier (محل تحویل مشخص)

این اصطلاح زمانی می تواند استفاده شود که کالاها توسط ریل یا جاده حمل و نقل شوند. فروشنده برای تحویل محموله در محل مشخص در مرز هزینه پرداخت می کند. خریدار امور ترخیص کالاها را انجام می دهد و برای حمل و نقل از مرز تا کارخانه اش هزینه پرداخت می کند. انتقال ریسک در مرز صورت می پذیرد.

 

DES – مخفف Delivered Ex Ship

هنگامی که کالاها با کشتی تحویل می شوند، انتقال ریسک تا زمانی که کشتی به بندر مقصد مشخص شده نرسد و کالاها برای تخلیه شدن برای خریدار آماده نشوند انجام نمی پذیرد.فروشنده همان هزینه حمل و بیمه ای را پرداخت می کند که تحت یک قرارداد CIF باید پرداخت می کرد. بر خلاف اصطلاحات  CIF و  CFR، فروشنده موفقت کرده است که نه تنها هزینه، بلکه ریسک را هم تا رسیدن کشتی به بندر نام برده شده به عهده بگیرد.هزینه ها برای تخلیه کالاها و هرگونه عوارض و مالیات و ... بر عهده خریدار است. DES یک اصطلاح عمومی در حمل و نقل کالاهای فله مانند زغال سنگ، غلات و حبوبات و مواد شیمیایی خشک است، و همچنین در زمانیکه فروشنده مالک کشتی است یا کشتی را اجاره کرده است.

 

DEQ – مخفف Delivered Ex Quay (محل تحویل مشخص)

این اصطلاح مشابه DES است اما انتقال ریسک تا زمانی که کالاها در بندری که برای تخلیه مشخص شده، خالی نشوند، انجام نمی پذیرد.

 

DDU – مخفف Delivered Duty Unpaid (محل مقصد مشخص)

این اصطلاح به آن معناست که فروشنده کالاها را در محل مشخص شده در قرارداد فروش به خریدار تحویل می دهد.  نوعی معامله در تجارت بین المللی که در آن فروشنده مسئول تحویل صحیح و سالم کالاها به مقصد مشخص است و تمام هزینه ها را به چز عوارض بر عهده دارد. فروشنده ریسک ها و هزینه های مرتبط با رساندن کالاها به محل تحویل را به عهده می گیرد و خریدار مسئول پرداخت عوارض و دیگر هزینه های ترخیص کالا خواهد بود.

نظرات  (۱)

به جمع کاربران بلاگ بیان خوش آمدید.
این یک نظر آزمایشی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی